Sunday, May 23, 2010

Hukum Islam:Pakai Tudung Shawl tayang Sanggul tinggi-tinggi

Mak Aii..dah macam Bonggol Unta dah ..huhuu
It's a trend nowadays that many muslim Malaysian women are into the new hijab wearing i.e. wearing a shawl-like syrian style hijab. I posted on my Fb status recently stating that I too, would want to wear the syrian women hijab style with high bun but unfortunately my hair is short thus cannot tie or do a bun at all.I also received few suggestions to buy fake buns online or at Arzu, KLCC.

I used to study in an arabic-medium school and had learned that when you wear tudung, you're not supposed to show any indication that your hair is long by tying your hair really high/do a bun until men can notice the presence of your long hair eventhough you wear your cover/hijab. That defeats the purpose of wearing a hijab.However, I can't remember the hukum whether it's haram or harus or makruh.

Being curious, I googled about this sanggul arab issue and found the hadith related:

Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad , jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

Yang ini baru lah yang dikatakan memakai tudung dengan betul tanpa SHOW OFF dengan sanggul rambut di dalam !




I would say that I was tempted at first as I saw some women/celebraties/tv presenters looked really pretty wearing the syrian style hijab with high sanggul/bun. Sometimes, bila nak cantik, manusia selalu lupa pada hukum walaupun dah belajar.I am one of them. Astaghfirullahal Aziim.itulah manusia mudah lupa kan ..

Anyway, in wearing hijab,niat perlukah menghalalkan cara? I dare not jatuhkan hukum or say that it is haram wearing the fake sanggul arab.However,at the moment, Lets just forget about buying the sanggul arab thingy ok !



Thanks to Rafizah Md Ripin
Felda Transport Services Sdn Bhd

12 comments:

  1. bertudung nk berfesyen..

    yg penting tutup aurat sbg wanita.. itu yg wajib..

    sorry tiba2 terjah blog ini..

    ReplyDelete
  2. yea.. i pun bru thu psl ni....
    nasib la xpernah nk angkt sanggul tinggi2 walaupun mmg rmbut pnjg..
    sbb i mmg xske cara tu...

    btw.. ni lah gunenye blog..
    utk smpaikan benda yg kdg2 kite tlepas pandg..

    ReplyDelete
  3. insyaallah ,sama-sama kita muhasabah diri,tepuk dada tanya iman :D

    ReplyDelete
  4. ada penerangan tak untuk kedua2 hadis tersebut, x beberapa jelas dalam hadis tu....kena ada penerangan hadis agar tak tersalah tafsir....

    blogwalking = komen anda menggembirakan saya

    ReplyDelete
  5. yang lain...didapati sekarang ini ramai wanita yang menutup aurat, BGUSLA. tapi masih terlanjang, XBAGUS. contohnya seperti tudung yang singkat. tudung yang dituntut adalah tudung yang dilabuhkan sehingga ke bawah dada (depan, kiri & kanan, blakang). dan pakaiannya tak menampakkan bentuk tubuh. dan perlu dilabuhkan pakaian atas menutupi punggung. dan ramai wanita sekarang memakai bau2an.

    DUA GOLONGAN YANG AKAN MENJADI PENGHUNI
    NERAKA
    Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda, "Ada dua golongan yang
    akan menjadi penghuni Neraka yang belum lagi aku melihat mereka. Pertama, golongan
    (penguasa) yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor lembu yang digunakan untuk
    memukul orang. Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang
    lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas
    kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak
    akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau
    wangi syurga itu sudah tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya".
    (Riwayat Muslim)

    soure: 40 hadis peristiwa akhir zaman
    penulis: Al-Fadhil Ustaz Abu Ali al-Banjari an-Nadwi (Ahmad Fahmi Zamzam)
    wallahu'alam.

    ReplyDelete
  6. Keterangan:
    Kebenaran sabdaan Rasulullah saw. ini dapat kita lihat dari realiti masyarakat yang ada
    pada hari ini. Ada golongan yang suka memukul orang dengan cemeti tanpa soal-siasat,
    bertindak kepada manusia dengan hukum rimba. Dan ramai perempuan-perempuan yang
    berpakaian tetapi bertelanjang. Maksudnya, kalau kita hendak katakan berpakaian pun
    boleh, kerana masih ada secarik kain di atas badan, dan kalau kita hendak katakan
    bertelanjang pun boleh, kerana walau pun berpakaian tetapi hanya dengan secarik kain
    sahaja, maka samalah dengan bertelanjang. Atau pun ia berpakaian dengan pakaian yang
    sangat tipis sehingga menampakkan warna kulit dan mencorakkan bentuk aurat.
    Kemudian berjalan sambil menghayun-hayunkan badan dengan sanggul yang besar,
    seperti gob unta. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk ke dalam syurga dan tidak
    akan dapat mencium bau wanginya, walaupun semerbak wanginya telah tercium dari
    jarak perjalanan selama 500 tahun sebelum sampai kepadanya.

    soure: 40 hadis peristiwa akhir zaman
    penulis: Al-Fadhil Ustaz Abu Ali al-Banjari an-Nadwi (Ahmad Fahmi Zamzam)
    wallahu'alam.

    ReplyDelete
  7. menarik... buat muahasabah diri, adik-adik dan anak-anak...mohon izin utk kongsikan info ini...

    ReplyDelete
  8. tq akak...tp mmg dh trend skrg kn..

    ReplyDelete
  9. assalmualaikum....
    tq! for this info...
    mintak izin nak kongsi info ini dgn kawan2 dlm FB...

    ReplyDelete
  10. ish2.. ader jer yg x betulnya..

    ReplyDelete
  11. maknanya pakai shawl tak salahlah kan.
    yg penting tak tinggikan sanggul macam diorang pakai sekarang ni.
    thanks kakak..sy nak share boleh?

    ReplyDelete